kattakaffe

Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Reasons 3

Av Katta - 24 mars 2013 19:40

 

Bussen kom, och vi betalde en varsin bussbiljett. Sedan gick vi längst in i bussen och satte oss ner. Det var nästan ingen i bussen, förutom en kvinna med barnvagn längre fram och en liten pojke nästan längst fram i bussen. Vi satt i ungefär tio minuter och bussen stannade vid en busshållplats och en äldre man kom in och satte sig bakom pojken. Då insåg jag att jag inte kollade om detta var bussen in till stan, utan bara gick på utan att tänka eller kolla på busstabellen. Oj.
-Hur vet vi om detta är rätt buss? Frågade jag Sophie och hon ryckte lätt på axlarna.
-Detta är väl nian? Frågade hon och jag suckade.
-Jag vet inte..
-Jag frågar. Sa Sophie och jag nickade.
Bussen stannade vid röttljus och Sophie passade då på att gå snabbt till kvinnan med barnvagnen.
-Hej! Ursäkta mig.. Sa Sophie och kvinnan såg på henne.
-Åker denna bussen till Nacka?
-Ja, vi kommer snart komma till Nacka, tio minuter till.
-Okej tack! Sa Sophie och log snabbt mot kvinnan och kom och satte sig ner igen bredvid mig innan bussen började köra igen.
Tio minuter gick, och bussen stannade vid en busshållplats. Kvinnan såg bak på oss då och pekade ut på ingången.
-Här är Nacka. Sa hon och vi nickade och reste oss snabbt upp för att gå ut från bussen. Vi kom ut, och bussen körde iväg. Sophie började genast kolla runt omkring sig.
-Okej, jag känner igen detta.. jag tror jag minns rätt, men mamma bodde åt det hållet i ett gult hus. Sa Sophie och pekade åt vägen bakom mig och jag vände mig om och nickade. Vi började gå, och en stor uppfart visade sig till ett gult hus med ett stort träd bredvid och en enorm taras på baksidan av huset.
-Här är det.. Sa Sophie och stannade till. Jag stannade till med henne och nickade.
-Säkert?
-Mm, mamma älskar att köpa nya bilar. För den där verkar ju inte alls gammal.. Skrattade Sophie och pekade på en vit bmw som stod på uppfarten. Jag nickade till och började gå efter Sophie mot huset. Vi kom tillslut fram till dörren och Sophie plingade på. Dörren öppnades.
-SOPHIE?!  Frågade Sophies mamma högt och förvånat.
-Men lilla du, vad gör du här? Hur kom du hit? Dom kommer ju leta efter dig.. Då fick Sophies mamma syn på mig.
-och din vän. Avlsutade hon meningen.
-Hej mamma. Vi förstår om du inte vill att vi stannar här. Men du har själv rymt också från barnhem när du var lika gammal som mig, så vi behöver lite hjälp.
Juste, jag glömde säga att  Sophies mamma också bodde på barnhem när hon 14, 15 år gammal. Hon rymde flera gånger, och tillslut blev adopterad vid 16 års åldern. Men hon flyttade hemifrån ändå när hon var 18, började studera och fick ett lycklig liv i alla fall.
-Aa, ni kan absolut inte stanna här om ni inte vill bli hittade i max 4 dagar.
Sophie nickade och jag var tyst som en mus. Jag sa inte ett ord.
-Kan vi få bo i din föra lägenhet som du hyr ut mitt i stan? Frågade Sophie.
-Men va? Åh gud.. Ni ställer till så mycket med problem.. För det första kom in. Sa hennes mamma och lät oss komma in i huset. Sophies mamma var väldigt ung, eftersom hon fick Sophie när hon bara var 20. Hon lät oss komma in i vardagsrummet och vi satte oss i soffan.
-Okej tjejer, ni kommer få pengar av mig men om era lärare frågar, eller poliser så har jag ingen aning att ni har rymt. Okej? Ni får säga att ni hade samlat på pengar och planerat att rymma en lång tid innan när dom frågar er okej?
Vi nickade.
-Ni kommer få pengar så det räcker att bo på ett hotell, och ni får klara er själva tjejer. Erat beslut att ni rymde, men dom kommer hitta er efter kanske tre dagar eller så.
Vi nickade.
-Okej, tack mamma. Sa Sophie och log. Hennes mamma log tillbaka och reste sig upp för att hämta pengar. Hon gav pengarna till Sophie och sedan sa åt oss att gå innan polisen kommer hit.

Nästa dag En dag kvar till premiären
Vi klarade oss den första kvällen. Vi hittade ett billigt hotell i centrum, något med Alexandra hette det. 500 per natt. Vi hade råd, eftersom vi fick mer än 1000 kr av Sophies mamma. Hon verkade som en kvinna som förstod ungdomar. Klockan närmades fyra, och både jag och Sophie låg i sängen sen klockan 12 då vi vaknade och kollade på tv. Rädda för att gå ut för om någon hittar oss så.. är det över med det ’‘fria’’. Vi hade alltid haft en lärare med oss varje gång några åkte till stan för att shoppa. Vi hade inte ens vågat äta, men våra magar bullrade och vi bestämde oss att gå till McDonalds och ta hem mat. McDonalds var mittemot vårt hotell så det var nära. Vi tog på oss våra skor och gick ut i våra gympakläder som vi hade på friluftsdagen. Vi hade som tur våra varma vinterjackor på, eftersom det snöade ute och det var kallt ute.
-Okej, vad ska du ha? Frågade Sophie när vi kom fram. Jag ryckte på axlarna.
-Men ta typ 2 cheesburgare, stor pommes och två coola. Sa jag som föreslag och Sophie nickade.
-Okej!
Snart var det vår tur i kön att köpa mat, och vi gjorde det snabbt. Vi fick vår mat och betalade. Sedan sprang vi tillbaka till hotellet. Vi kom in och satte oss ner i varsinn säng med varsin hamburgare.
-Så, vad tänker du ha på dig imorgon? Frågade Sophie medan hon tog en tugga av sin hamburgare och jag såg förvånat på henne.
-Det jag har på mig.. väl?
Sophie skrattade till.
-Du, imorgon innan premiären köper vi ett par jeans och någon tröja du kan ha på dig. För första intryck på din idol ska inte vara ’‘Hemlös tjej i mjukisbyxor’’.
Jag började skratta med Sophie och tog en tugga av min hamburgare. Wow, det kommer bli sjukt imorgon!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katta - 9 april 2013 21:43


  Samtal med mentorer, lärare och rektorn? Ja. Kvarsittning? Ja.Men fortfarande, ångrade jag inte att vi rymde från barnhemmet. Det var helt sjukt. Men fortfarande funderade jag över om varför Rdj frågade om mitt namn och sen om vart jag bor? Jag ...

Av Katta - 31 mars 2013 23:50


  16 december   Jag såg ut genom bilrutan och himlade med ögonen och såg tillbaka ner på min mobil. -Soo much snow! Fnittrade min moster Rachel och såg på mig.Jag kollade upp och log snabbt till och sedan såg ner på mobilen igen. Hon suckade och ...

Av Katta - 23 mars 2013 15:55


  14 december. Två dagar kvar tills premiären.Jag tog på mig ett grått linne, en vit kofta över det och sedan svarta mjukisbyxor. Jag la ner 500 kr vi får varje månad från barnhemmet, eftersom jag och Sophie alltid gick ut på rasten en gång per m...

Av Katta - 20 mars 2013 19:59

MEN DÖÖÖDA MIG! Jag skrev typ världens bästa presentation om alla, med spänning och allt och så gick allt bort bara sådär? Bajs!! Så ni får bara några bilder och typ namn och ålder. Orkar inte skriva om allting. Usch fyfan vad sur jag blev nu. SKIT...

Av Katta - 20 mars 2013 19:11


  -Den nya Sherlock Holmes kommer ha premiär i Stockholm 16 december. Sverige kommer därför få besök av Robert Downey Jr, Jude Law och Rac..Mer hörde jag inte, när hela jag flög upp ur soffan och popcorn skålen jag hade i knäet trillade ner. Jag ...

Presentation


Alice får chansen att träffa Robert Downey Jr, och från och med den stunden ändras hennes liv helt.

Fråga mig

39 besvarade frågor

Omröstning

Hur gamla är mina läsare? Hur gammal är du?
 11-
 11
 12
 13
 14
 15
 16+

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chatta med läsare och mig!


Ovido - Quiz & Flashcards